Omgaan met conflicten tijdens de coronacrisis: 5 tips

  1. Zorg voor structuur, voor jezelf en elkaar.
    Deel samen je dag in. Beweeg voldoende (wandelen, fietsen, yoga, ...). Doe leuke dingen samen en neem tijd voor jezelf. Geef elkaar elke dag een complimentje.

  2. Word je boos? Uit je gevoelens.
    Zeg wat je voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed.

  3. Spanningen en conflicten
    Wat maakt jou en andere gezinsleden (weer) rustig? Wat ontspant je? Praat over oplossingen. Na een ruzie: praat het uit.

  4. Druk op de pauzeknop.
    Verlies je controle? Tel tot 10. Adem diep in en uit. Ga naar buiten. Gaat iemand over jouw grens? Neem afstand. Zoek een veilige plek.

  5. Zoek steun of hulp.
    Blijf contact houden met vrienden en familie. Praat met iemand die je vertrouwt. Zoek professionele hulp (bv. telefonisch/online).

Professionele hulp bij geweld?

  • Noodsituatie? Politie: bel 101 / Medische noodhulp: bel 112
  • Professionele hulp: Bel of chat met hulplijn 1712 bij vragen over geweld. Gratis en anoniem. Meer info op de website 1712¬†en op de site slachtofferzorg.